Ileen
Montijn

 

ilog

Emanuel de Witte

11 januari 2018

Op de Emanuel de Witte-tentoonstelling in Alkmaar bleef ik lang hangen bij dit schilderij: een dure – een héél dure – familie in een interieur. (Klik even op deze grotere versie dan ik op mijn eigen website kan tonen.) Op de achtergrond aan de muur hangt… een Emanuel de Witte, het soort werk waarmee hij … Lees verder

Sophia’s juwelen

17 december 2017

De kunstbazen van de 20ste eeuw waren modernisten. Ze hielden niet van juwelen, en ze hielden niet van de 19de eeuw. Kitsch, vonden zij. Een beetje ordinair. Zo kwam het dat een van de fraaiste juwelencollecties van Nederland, een collectie van Europees niveau, die in 1890 in bezit van de stad Amsterdam kwam, compleet werd … Lees verder

De jassen van Boltanski

7 december 2017

Jassentolerantie, dat mis ik. Hang in een kamer een jas over een stoel en ik stoor me eraan. Die hóórt daar niet! Of mensen die in een restaurant met een opgepropte jas naast zich zitten. Collegezalen waar iedereen zijn jas zo’n beetje naast zijn stoel frommelt. Wanorde, grrr. Jassen hebben vele betekenissen. Rommeligheid, maar natuurlijk … Lees verder

Poiret was de motor

23 november 2017

Je kijkt je ogen uit op de tentoonstelling Art Deco Paris in het Gemeentemuseum Den Haag. Kostuums, meubels, juwelen en schilderijen laten zien hoe Parijs tussen 1908 en 1928 bijna uit zijn voegen barstte van de nieuwe ideeën. Een heel nieuwe, kleurige, gewaagde stijl had de elite in zijn ban. Eerst die van Parijs, daarna … Lees verder

Een jasje van 17 gulden

9 november 2017

Ik was in Dordrecht om het even vast te houden: het kledingboekje van mevrouw Cornelia van Gijn-Hooghwinkel. Het wordt bewaard in Huis van Gijn, aan de Nieuwe Haven, een kasboek waarin de moeder van de laatste bewoner tussen 1844 en 1866 heel precies álles noteerde wat zij uitgaf aan kleren voor haar man, zichzelf en … Lees verder

Oud bont nieuw

9 oktober 2017

In Heusden is de werkplaats annex winkel van Els de Meijer, die van oude bontjassen nieuwe dingen maakt. Ik ging er laatst kijken – en kwam in een kwartiertje meer te weten over bont dan ik ooit had vermoed. Hoe bont genaaid wordt: namelijk met een speciaal naaimachientje, dat de randjes van twee stukken bont … Lees verder

Nooit meer mouwloos

11 september 2017

‘What’s with the turtlenecks?’ vraagt het personage van Jack Nicholson in de film Something’s gotta give aan Erica (Diane Keaton). Ze loopt tegen de zestig, hij is nog ouder, en zij – vrolijk, slim, aantrekkelijk as ever – draagt altijd coltruitjes, zelfs in de zomer. Waarom in godsnaam? Geen vrouw boven de vijftig die het antwoord … Lees verder

Oude en nieuwe taboes

29 augustus 2017

Er waren natuurlijk nog veel méér taboes op kledinggebied, vroeger. Geen spoor van het ondergoed mocht zichtbaar zijn aan de randen van dameskleding. Onderjurken die onder de rok uit piepten: ‘je vlagt!’ Voor beha’s onder blote jurken bestonden de meest fantastische constructies met gekruiste bandjes en dergelijke – nu zie je wel eens gewoon de … Lees verder

De schaamte is voorbij

10 augustus 2017

Vetrollen, we moeten het er toch eens over hebben. Je ziet ze de laatste jaren overal. De komst van het nauwe, elastische King Louie-jurkje was in die ontwikkeling een mijlpaal. Tot voor – hoe lang, dertig jaar? zorgde elke vrouw die iets aantrok dat het niet ‘aftekende’. Dat heette zo. Als je geen sloerie was … Lees verder

Haagse hoedjes en jurken

25 juli 2017

Ooit waren oude kleren stiefkinderen in musea: een hobby voor vrouwen uit de provincie, ruimtevreters in de depots, stoffig, saai. Maar de laatste jaren is de status van kostuumcollecties – die steeds vaker modecollecties heten – komeet-achtig gestegen. Niet alleen zijn steeds vaker de mooiste tentoonstellingen te zien, maar ook worden bij andersoortige tentoonstellingen vaak kleren … Lees verder