Ileen
Montijn

 

Haagse hoedjes en jurken

25 juli 2017

Boven: hoedje c. 1900. Onder: dansjurk c. 1935. Collectie Gemeentemuseum, Den Haag

Boven: hoedje c. 1900. Onder: dansjurk c. 1935. Collectie Gemeentemuseum, Den Haag

Ooit waren oude kleren stiefkinderen in musea: een hobby voor vrouwen uit de provincie, ruimtevreters in de depots, stoffig, saai. Maar de laatste jaren is de status van kostuumcollecties – die steeds vaker modecollecties heten – komeet-achtig gestegen. Niet alleen zijn steeds vaker de mooiste tentoonstellingen te zien, maar ook worden bij andersoortige tentoonstellingen vaak kleren getoond, ter opluistering zeg maar.

In het kader van de enorme Mondriaan-tentoonstelling in het Gemeentemuseum Den Haag is daar ook veel vrolijke aandacht voor kleurige Mondriaan-jurken, -truien en andere kledingstukken, plus voorbeelden van ‘grafische’ mode in zwart-wit. Maar er is meer: in de zaal waar de Victory Boogie Woogie hangt, staat een podium met dansjurken uit de jaren dertig, de tijd toen in nachtclubs in New York en elders de Boogie Woogie populair werd. Ze draaien zachtjes rond op toepasselijke muziek – en het geheel vormt een wonderlijke illustratie bij Mondriaans meest besproken werk, zo hypermodern anno 1942.

En er is nóg meer, namelijk op de tentoonstelling Rumoer in de stad, de schilders van tachtig, in hetzelfde museum, die je ook niet mag missen. Hier word je ineens verrast door een vitrine met wat hoedjes van omstreeks 1900, waaronder het aanbiddelijke hoedje met kant en bloemen op de foto hierbij. Hoedjes, jawel, het straatbeeld was er toen vol mee; en wat een goed idee om dat zo te illustreren.