Ileen
Montijn

 

Koninklijke hoeden

10 april 2017

Foto Museum Paleis het Loo (detail)

Foto Museum Paleis het Loo (detail)

Een hoed vraagt lef. Een deksel op het hoofd is het opvallendste, meest beeldbepalende kledingstuk dat iemand kan aantrekken. Tot lang na WOII was voor een dame die toonbaar wilde zijn, de hoed onmisbaar, en voor een heer evenzo. Maar ook toen waren er twee soorten mensen: zij die dat als een vervelende verplichting zagen, en anderen die bij zichzelf dachten: yes! Kijk mij!

Koningin Beatrix hoorde bij die laatste soort. Zij werd ingehuldigd in 1980, toen het hoedentijdperk ook in de hoogste kringen al behoorlijk tanende was. Maar zij was zich zeer van haar waardigheid bewust, en daarbij de eerste Nederlandse vorstin met een kledingbeleid en een eigen, koninklijke stijl.

Beatrix’ hoeden waren vaak ongelooflijk. Gigantisch en stijf, nog stijver dan haar kapsel… het meest complimenteuze dat je erover kunt zeggen is dat ze ‘sculpturaal’ zijn, en dat woord valt dan ook regelmatig rond de tentoonstelling Chapeaux! op Paleis het Loo, waar de koninklijke hoeden worden tentoongesteld (natuurlijk niet zonder te vermelden dat de draagster zelf graag beeldhouwt).

Ik ben er nog niet geweest, ben daarbij geen aanhangster van de monarchie én geen liefhebster van deze hoeden. Maar een interessant stukje kledinghistorie is het wel, en bovendien juich ik het toe dat het Nederlandse koningshuis de wereld steeds vaker een blik in zijn garderobe gunt: je maakt tenslotte deel uit van een show, of niet.

Dat de toon op dat soort tentoonstellingen altijd uiterst respectvol is, zal onvermijdelijk zijn. Daarom bied ik u hier, als oneerbiedige aanvulling, een link naar een oud filmpje van Buro Renkema over Baas Bea, die bij een make-over van Prinsjesdag een speciaal aardigheidje bedacht voor haar hoed. Kijk en luister. Ping!