Ileen
Montijn

 

ilog

Sexy en chic: handschoenen

25 april 2018

Een handschoen is een heel bijzonder kledingstuk. Wie handschoenen draagt, hoeft zijn handen niet vuil te maken – en is dus bevoorrecht. Op zeker de helft van de levensgrote portretten in de High Society-tentoonstelling in het Rijksmuseum is iemand in de weer met handschoenen: één aan en één uit, of half uit, of beide in … Lees verder

Docteur Dieu: Samuel-Jean Pozzi

16 maart 2018

Toch moeten we ons niet vergissen in Samuel-Jean Pozzi (1846-1918), van dat flamboyante portret door John Singer Sargent. Hij was wel een societyfiguur, maar ook een serieuze medicus en een ongelooflijk veelzijdig man. In 1884 werd hij de eerste hoogleraar gynaecologie in Frankrijk. Zijn handboek uit 1890 werd een standaardwerk. Hij introduceerde na een kennismaking … Lees verder

De zaligmaker

9 maart 2018

Dokter Samuel Pozzi: wat een man, in zijn kardinaalsrode kamerjas, met dat donkere haar, dat baardje, die sensuele vingers… arts, liefhebber van vrouwen en van kunst. Zijn portret door John Singer Sargent straalt ons tegemoet van het omslag van de catalogus van de High Society-tentoonstelling, vanaf billboards en affiches. Ik ken hem. Het is de … Lees verder

Van top tot teen

27 februari 2018

In één ruk las ik het nieuwste nummer van Kunstschrift uit, gewijd aan het ten-voeten-uit-portret. Inderdaad, dat is een genre, want om je van top tot teen door een schilder te laten vereeuwigen is bijna altijd het voorrecht geweest van de zeer rijken en zeer machtigen. Een burger dacht al gauw: ach, mijn voeten, zo’n … Lees verder

Zoffany

2 februari 2018

Elke keer als ik naar dit plaatje kijk word ik vrolijk. Het is een portret van een zekere Patrick Heatly door Johann J. Zoffany (1733-1810), een Hongaars-Duitse schilder die veel succes had in Engeland. Acteurs, societyfiguren, familieportretten, landschappen, royalty: hij schilderde ze allemaal, en toch werd hij in de moderne kunsthistorische literatuur ‘curiously overlooked’. Die … Lees verder

Vlindertje

23 januari 2018

Vlindertje is heruitgegeven, een ‘Haagse roman’ die ik altijd een beetje heb beschouwd als mijn geheim. Hij opent met een scène waarin een rijk, ijdel meisje overlegt over een nieuw mantelpakje met een jonge huzarenluitenant, een tengere jonkheer met zachte blauwe ogen. Het wordt een tailor-made van wit serge, maar wat is de beste kleur … Lees verder

Emanuel de Witte

11 januari 2018

Op de Emanuel de Witte-tentoonstelling in Alkmaar bleef ik lang hangen bij dit schilderij: een dure – een héél dure – familie in een interieur. (Klik even op deze grotere versie dan ik op mijn eigen website kan tonen.) Op de achtergrond aan de muur hangt… een Emanuel de Witte, het soort werk waarmee hij … Lees verder

Sophia’s juwelen

17 december 2017

De kunstbazen van de 20ste eeuw waren modernisten. Ze hielden niet van juwelen, en ze hielden niet van de 19de eeuw. Kitsch, vonden zij. Een beetje ordinair. Zo kwam het dat een van de fraaiste juwelencollecties van Nederland, een collectie van Europees niveau, die in 1890 in bezit van de stad Amsterdam kwam, compleet werd … Lees verder

De jassen van Boltanski

7 december 2017

Jassentolerantie, dat mis ik. Hang in een kamer een jas over een stoel en ik stoor me eraan. Die hóórt daar niet! Of mensen die in een restaurant met een opgepropte jas naast zich zitten. Collegezalen waar iedereen zijn jas zo’n beetje naast zijn stoel frommelt. Wanorde, grrr. Jassen hebben vele betekenissen. Rommeligheid, maar natuurlijk … Lees verder

Poiret was de motor

23 november 2017

Je kijkt je ogen uit op de tentoonstelling Art Deco Paris in het Gemeentemuseum Den Haag. Kostuums, meubels, juwelen en schilderijen laten zien hoe Parijs tussen 1908 en 1928 bijna uit zijn voegen barstte van de nieuwe ideeën. Een heel nieuwe, kleurige, gewaagde stijl had de elite in zijn ban. Eerst die van Parijs, daarna … Lees verder