Ileen
Montijn

 

ilog

Dikke lippen

21 februari 2020

Nu we het toch over onderdelen van het lichaam hebben: soms maken één of twee millimeters veel verschil. Als je voor de tv wordt opgemaakt – nee, ik moet zeggen: toen ik eens voor de tv werd opgemaakt, verfde de visagiste mijn lippen nét een beetje groter dan ze zijn. Een onverwacht effect, je toet … Lees verder

Ein schöner Rücken…

6 februari 2020

… kann auch entzücken, zeggen de Duitsers. Eigenlijk is het vrouwelijk lichaam in de kunst vrij vaak van achteren te zien, met de billen in de hoofdrol. Zie het wulpse portret dat Joaquín Sorolla van zijn vrouw maakte. Klassiek is Velazquez’ Rokeby Venus, die met dat spiegeltje. En in de fotografie: het beroemde Nu provençalLees verder

De beroemdste billen

3 februari 2020

Een dag nadat mijn ilog ‘Leve de kont’ verscheen, stond in de Volkskrant een ingezonden brief van de vrouw met ‘de beroemdste billen van het Noorden’. Zo heette een documentaire van RTV Noord over haar, 4 jaar geleden. Geke Hankel, met haar weelderige vormen, kleurrijke kleding en sterke présence, werd 50 jaar geleden een geliefd … Lees verder

Leve de kont

31 januari 2020

Een vrouw staat zich te wassen, een beetje haastig, want waarom zou je anders in je ene hand een spons, en in de andere al een handdoek vasthouden? Haar voeten zie je niet, maar ze staat ongetwijfeld in zo’n ondiepe badschaal waarin Franse vrouwen zich eind 19de eeuw soms wasten, juist ook op schilderijen van … Lees verder

Teer en koesterend: het peignoir

8 januari 2020

Dat je het woord eigenlijk niet kunt uitspreken, draagt bij tot de geheimzinnige charme van het peignoir. Tea-gown is makkelijker, en eigenlijk is het hetzelfde: een elegant, los vallend kledingstuk waaronder je, o weldaad, géén korset hoeft te dragen. Je bent een soort wolk, donzig, onaanraakbaar. In Buddenbrooks (1901) van Thomas Mann kwam ik tot … Lees verder

Een zooitje zilver

16 december 2019

‘Hebt u dat niet nodig met Kerstmis?’ vroeg een medewerker van de goud- en zilverkoperij bij het zien van de vorken, lepels en servetringen voor mij op tafel. ‘Nee hoor…’ zei ik schaapachtig – in plaats van vrolijk te roepen dat ik thuis nog kisten vol had, en dat de knecht al bezig was met … Lees verder

Gisèles garderobe

5 december 2019

Gisèle d’Ailly (1912-2013), kunstenares, onderduikmoeder, burgemeestersvrouw, moet iets betoverends hebben gehad. Dat wist ze zelf, en wij ook, sinds de geweldige biografie van Annet Mooij. Wat we niet beseften, al lag het voor de hand, is dat Gisèle kasten vol bijzondere kleren had, die na haar dood achterbleven in haar huis aan de Herengracht in … Lees verder

In een Maison de Couture

21 november 2019

In februari 1949 vertrok mijn moeder voor een half jaar naar Parijs. Zij werd au-pair bij de Prinets, een gezin met vier kleine kinderen dat woonde aan de Rue de Seine, ‘in het oude vieze Parijs’, zoals zij aan haar verloofde schreef. Het appartement was net een konijnenhol met allemaal gangetjes, maar het lag op … Lees verder

Waarom mode ertoe doet

6 november 2019

Als een zonnehoed in een windvlaag, zo danste Valerie Steele maandagavond door de geschiedenis van de mode tegenover een ademloos publiek. De gehoorzaal van het Rijksmuseum was uitverkocht voor de lezing van deze Amerikaanse modehistorica, directrice van het museum bij het Fashion Institute of Technology in New York. “Why fashion matters” was de titel – … Lees verder

Mode op de bon

11 oktober 2019

Hergebruik is hot. Niet dat textiel-uitbrakende reuzen als H&M er een grammetje minder om verkopen, maar het bewustzijn van de schandelijke overdaad groeit. Mijn boek Tot op de draad, de vele levens van oude kleren (2017) was er een blijk van – of droeg eraan bij, zoiets is altijd moeilijk te zeggen. Nu is er … Lees verder