Ileen
Montijn

 

ilog

Liefde en zilver

6 augustus 2022

Er hangt een liefdesbrief in de Lakenhal. Hij is geschreven door Carel Begeer (1883-1956), ontwerper en directeur van de zilverfabriek in Voorschoten. Hij schreef in maart 1927 aan de twintig jaar jongere Weense kunstenares die hij in Leipzig had leren kennen: “Christa, mijn jochie, mijn zoetje! Je brief heeft me gewekt uit een diepe, apathische … Lees verder

Malle ambtsjurk

28 juli 2022

Eén enkel kledingontwerp viel me op bij mijn tweede bezoek aan de Fré Cohen-tentoonstelling in Museum Het Schip. Het lijkt een toneelkostuum, met dat rare vaatje aan een riem; volgens het bijschrift is het een schets voor een ‘ambtsjurk’ voor een vrouwelijk Kamerlid, die zij in 1923 maakte op verzoek van het blad De proletarische … Lees verder

Fré Cohen

25 juli 2022

Ze tekende, schilderde en kalligrafeerde, ze ontwierp boekomslagen, affiches en alle mogelijke soorten drukwerk… en alles wat ze maakte had energie, een markant gezicht. Een gezicht dat leek op dat van de Amsterdamse School, maar nog veel wijder verbreid raakte. Het belichaamde alles wat in het interbellum vooruitstrevend was, hoopvol en artistiek. Maar toen de … Lees verder

Venijnige mythe

20 juli 2022

Wat was het een heerlijk boek: Gone with the Wind van Margaret Mitchell, dé roman over de tijd van de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865). Verschenen in 1936 werd het een van de grootste million-sellers ooit; de film, met Vivian Leigh als Scarlett O’Hara, een historisch kassucces. De egoïstische Scarlett, de cynische doch goedhartige Rhett Butler, de … Lees verder

Mannequin 1959

14 juni 2022

Charles Montaigne, Nederlands couturier in Parijs (ik schreef eerder over hem, kijk hier) is vooral bekend gebleven door de ‘couture-academie’ die hij in 1953 oprichtte in Amsterdam. Het was een school waar iedereen kon leren naaien op topniveau: keurige meisjes die na de middelbare school iets leuks wilden gaan doen, maar ook echte, ambitieuze professionals-in-spe … Lees verder

Machtskloof

27 mei 2022

Je moet een beetje voorzichtig zijn met jongens, zei mijn moeder, zittend op de rand van mijn bed. Als je te lief doet, te toeschietelijk, dan gaan ze van alles denken, dat kunnen ze niet helpen. Achteraf denk ik: was dat een waarschuwing voor het spreekwoordelijke korte rokje? Ik vatte het niet zo op, ik … Lees verder

Stopwol en maasgaren

26 april 2022

In een oud zwart lakdoosje bewaarde mijn moeder haar stopwol, zo lang als ik me kan heugen. Nu is dat doosje bij mij. Het bevat een veertigtal kartonnetjes met garen, waartussen ik zelf ook al vaak naar de juiste kleur heb gezocht om een trui of sok te repareren. Maar vandaag bekeek ik de inhoud … Lees verder

Elizabeth Arden

4 april 2022

Schmink, zo heette make-up vroeger! Ik kwam het woord weer tegen in een stuk over Elizabeth Arden door Jo van Ammers-Küller. Zij portretteerde in 1933 ‘Twaalf interessante vrouwen’ in een boek, van Alexandra Kollontay tot Madeleine Vionnet, ‘na persoonlijke kennismaking’. Het moeilijkste om contact mee te krijgen was Elizabeth Arden, de schatrijke eigenares van een … Lees verder

Elizabeth Taylor als Cleopatra

Make-up (3)

25 maart 2022

Cleopatra kwam uit in 1963: ik was elf. Te jong voor die film, vonden mijn ouders, maar foto’s van de dramatisch opgemaakte Elizabeth Taylor zag je overal. Achteraf heb ik het idee dat dát het moment was dat oogmake-up doorbrak. Niet alleen mascara, maar ook eyeliner, en natuurlijk oogschaduw, heel veel oogschaduw. Tot dan toe … Lees verder

Make-up (2)

19 maart 2022

Toen ik een tijdje werkte voor onze nationale glossy-trots, de Avenue (1965-1994), leerde ik dat cosmetica voor zo’n blad ‘moeilijk’ zijn, moeilijker dan kleren. Make-up-fabrikanten waren adverteerders, dus je móest af en toe een artikel over het onderwerp hebben, maar hoe dan? Over mode was zoveel meer te vertellen. Het maakte diepe indruk op me … Lees verder