Ileen
Montijn

 

ilog

Nu zonder bobbel

3 november 2022

‘Dit is, hoe fraai ook, een racistisch portret,’ schreef ik acht jaar geleden over het portret van de 18de-eeuwse ex-slaaf en parlementariër Bellay, kijk HIER. Ik doelde op de vreemd benadrukte, grote bobbel in Bellays strakke broek, waarmee de schilder, A.-L. Girodet, het cliché van de wildheid en viriliteit van de zwarte man lijkt te … Lees verder

In het Filmmuseum

16 oktober 2022

Droegen mensen hun kleren strakker, vroeger? Ineens lijkt me dat zo. Op foto’s van omstreeks 1900 en ouder zie je vaak jasjes en vesten, stijf dichtgeknoopt, met horizontale trekplooien – alsof het normaal is. Alles sluit nauw, behalve als het echt wijd is, zoals een pofmouw of een cape. Ook in de oude stukjes film … Lees verder

De lapjesclub

10 oktober 2022

Twee dagen waren we bij elkaar in Amersfoort, want het was het vierde lustrum van de Nederlandse Kostuumvereniging. Eigenlijk bestaat de NKV al langer dan 20 jaar, maar we tellen pas sinds de dames van de kant – echte dames waren dat – erbij kwamen. Liefhebbers van oude kleren, van kant, van mode en van … Lees verder

Cortège in Londen

15 september 2022

Het mooiste vond ik Princess Anne die kaarsrecht, in uniform, mee liep in het cortège dat haar dode moeder van Buckingham Palace naar Westminster Hall bracht. Het geheel was een hypnotiserende aanblik, met het gestage ritme van de dodenmarsen van de militaire kapellen, met de trommels, en elke minuut een bronzen slag van Big Ben. … Lees verder

Sjaaltjes

30 augustus 2022

Twee grote laden vol met sjaals en sjaaltjes heb ik. Soms probeer ik ze te ordenen, de grotere op te vouwen, soort bij soort te leggen (bandana-achtigen, chique zijden, fijne wollen) Maar na korte tijd is het weer een grabbelton, wat zeg ik: twee grabbeltonnen. Waar komt dat toch vandaan met die sjaaltjes? Heeft elke … Lees verder

Liefde en zilver

6 augustus 2022

Er hangt een liefdesbrief in de Lakenhal. Hij is geschreven door Carel Begeer (1883-1956), ontwerper en directeur van de zilverfabriek in Voorschoten. Hij schreef in maart 1927 aan de twintig jaar jongere Weense kunstenares die hij in Leipzig had leren kennen: “Christa, mijn jochie, mijn zoetje! Je brief heeft me gewekt uit een diepe, apathische … Lees verder

Malle ambtsjurk

28 juli 2022

Eén enkel kledingontwerp viel me op bij mijn tweede bezoek aan de Fré Cohen-tentoonstelling in Museum Het Schip. Het lijkt een toneelkostuum, met dat rare vaatje aan een riem; volgens het bijschrift is het een schets voor een ‘ambtsjurk’ voor een vrouwelijk Kamerlid, die zij in 1923 maakte op verzoek van het blad De proletarische … Lees verder

Fré Cohen

25 juli 2022

Ze tekende, schilderde en kalligrafeerde, ze ontwierp boekomslagen, affiches en alle mogelijke soorten drukwerk… en alles wat ze maakte had energie, een markant gezicht. Een gezicht dat leek op dat van de Amsterdamse School, maar nog veel wijder verbreid raakte. Het belichaamde alles wat in het interbellum vooruitstrevend was, hoopvol en artistiek. Maar toen de … Lees verder

Venijnige mythe

20 juli 2022

Wat was het een heerlijk boek: Gone with the Wind van Margaret Mitchell, dé roman over de tijd van de Amerikaanse Burgeroorlog (1861-1865). Verschenen in 1936 werd het een van de grootste million-sellers ooit; de film, met Vivian Leigh als Scarlett O’Hara, een historisch kassucces. De egoïstische Scarlett, de cynische doch goedhartige Rhett Butler, de … Lees verder

Mannequin 1959

14 juni 2022

Charles Montaigne, Nederlands couturier in Parijs (ik schreef eerder over hem, kijk hier) is vooral bekend gebleven door de ‘couture-academie’ die hij in 1953 oprichtte in Amsterdam. Het was een school waar iedereen kon leren naaien op topniveau: keurige meisjes die na de middelbare school iets leuks wilden gaan doen, maar ook echte, ambitieuze professionals-in-spe … Lees verder