Suzy Menkes, Karl Lagerfeld, Londen 11 november 2010
NRC Handelsblad heeft nog niet zo lang belangstelling voor mode – anderen, zoals de Volkskrant en het Parool, hadden eerder begrepen dat er iets voor te zeggen is om de diverse fashion weeks bij te houden (het levert ook vaak pakkende illustraties op). In 2005 bedacht de redactie uiteindelijk – je bent de blasé-ste krant van Nederland of niet – om, in plaats van er zelf iemand op af te sturen, de stukken van Suzy Menkes over te nemen. Suzy Menkes is van de International Herald Tribune, en een van de machtigste modevrouwen ter wereld.
Dat was een heel dwaas idee: die stukken waren ontzettend Amerikaans, op een insidertoon geschreven en grotendeels onbegrijpelijk, zeker voor Nederlandse lezers – al deed ik wat ik kon, want ik mocht ze vertalen. Enfin, de krant bedacht zich weer; men zegde de IHT af en mijn medewerking op. (Dat laatste had ik aan mezelf te danken, want ik had zelf ook hard gesputterd dat een serieuze krant een onderwerp dat hij de moeite waard vindt, door eigen journalisten moet laten behandelen.)
Gisteren stond op de Achterpagina van de krant een foto van Suzy Menkes en Karl Lagerfeld op een modeconferentie. Twee mode-iconen – twee idioten om te zien: een Suske-en-Wiske-koningin en een figuur uit het spookhuis. De foto was overgenomen van de Duitse krant Die Welt, die er bij had gezet: dit tweetal wil ons iets over mode vertellen… Het was inderdaad erg komisch. Maar toch vind ik dat een krant pas volwassen is als ze niet alleen hun eigen modereportages maken, maar ook de oneerbiedige grapjes niet uit het buitenland hoeven te halen.