Ileen
Montijn

 

Culinair

29 juli 2006

Luxe is in de mode, zou je kunnen zeggen. Ik kan geen betere formulering verzinnen; ‘de welvaart is zichtbaar gestegen’ is niet echt wat ik wil zeggen, en ‘het patserdom rukt op’ gaat weer te ver.

Ik bedoel de hausse in opzichtig dure auto’s, het feit dat er weer maatpakken worden verkocht en tafelzilver – en niet te vergeten het succes van de peperdure restaurants met aanstellerig eten, niet alleen hier in Amsterdam-Zuid, maar ook in de provincie en misschien juist daar. Gisteravond at ik in het oosten van het land – ik geef toe, in een dorp met veel villa’s – in wat vroeger een dorpshotel was, een uitspanning, en nu een oord van weelde, van gesteven linnen en fonkelend kristal. Het eten was lekker, al had ik meer mayo bij mijn kreeftcocktail gewild (helaas, veel mayo is niet culinair). Maar het toetje, dat was wat. Een creatie van ijs en mousse op een hoogst merkwaardig bord. Een toetje als een signaal: luxe!