Ileen
Montijn

 

De beroemdste billen

3 februari 2020

Still uit 'Geke Hankel kunstenaarsmodel', een film van Herman Tulp (2013), detail van een schilderij van Wout Muller (1946-2000).

Still uit 'Geke Hankel kunstenaarsmodel', een film van Herman Tulp (2013), detail van een schilderij van Wout Muller (1946-2000).

Een dag nadat mijn ilog ‘Leve de kont’ verscheen, stond in de Volkskrant een ingezonden brief van de vrouw met ‘de beroemdste billen van het Noorden’. Zo heette een documentaire van RTV Noord over haar, 4 jaar geleden. Geke Hankel, met haar weelderige vormen, kleurrijke kleding en sterke présence, werd 50 jaar geleden een geliefd model bij de schilders van de Groningse Academie Minerva, met Matthijs Röling en Wout Muller voorop. Wout Muller, ‘wiens muze ik was en die vooral door mijn billen geïnspireerd was,’ aldus mevrouw Hankel.

Haar brief is een reactie op een ingezonden brief waarin staat dat vrouwen die zich en public uitkleden voor een goed doel een gebrek aan eigenwaarde laten zien – iets waarmee ik het eigenlijk wel een beetje eens ben.

Maar Geke Hankel niet. Gebrek aan eigenwaarde? Nee hoor, zij zelf heeft als schildersmodel, vaak naakt, haar leven aan de kunst gewijd en meegewerkt aan het ontstaan van prachtige schilderijen. En zéér ten onrechte slaat volgens haar de verpreutsing die zij om zich heen ziet, ook terug op schildersmodellen. Zou het werkelijk? Hoe dan ook, Hankels antwoord bracht me wel bij een mooie film  over haarzelf, haar leven, de schilders van Minerva – en haar indrukwekkende kont.