Ileen
Montijn

 

Make-up (2)

19 maart 2022

In 2006 was in het Nederlands Fotomuseum een tentoonstelling gewijd aan de fotografie in Avenue

In 2006 was in het Nederlands Fotomuseum een tentoonstelling gewijd aan de fotografie in Avenue

Toen ik een tijdje werkte voor onze nationale glossy-trots, de Avenue (1965-1994), leerde ik dat cosmetica voor zo’n blad ‘moeilijk’ zijn, moeilijker dan kleren. Make-up-fabrikanten waren adverteerders, dus je móest af en toe een artikel over het onderwerp hebben, maar hoe dan? Over mode was zoveel meer te vertellen.

Het maakte diepe indruk op me dat de hoofdredactrice bij een reeds kant-en-klare voorpagina met een opgemaakte vrouw, nog even moest kiezen aan welke cosmeticafirma ze de make-up zou toeschrijven. De echte verfjes kwamen misschien wel van de Hema, maar Orlane (of Revlon, of wie dan ook) kreeg de credits, want die was weer eens aan de beurt. Mijn bezorgde vraag of ze dat niet zouden zien bleek naïef: wat deed het ertoe? Zo werkt corruptie dus, dacht ik bij mezelf.