Ileen
Montijn

 

Stoere schoenen

24 juli 2019

Omslag van Life, 7/6/1937, bij een artikel over de nieuwe lichting college-studenten

Omslag van Life, 7/6/1937, bij een artikel over de nieuwe lichting college-studenten

Het begon allemaal met tennis, zowat 150 jaar geleden. Rijke Britten en Amerikanen ontdekten het; zij legden tennisbanen aan bij hun buitenhuizen – en hadden ineens een heel nieuw soort kleren nodig: sportkleren. Het zou de mode ingrijpend beïnvloeden. Tennisschoenen werden, hoe kan het anders, al snel een begeerd artikel (waarbij het handig was dat wereldwijd de productie van rubber opkwam).

En zo werd omstreeks 1895 Arthur Balfour, First Lord of the Treasury, wandelend op Picadilly gesignaleerd in een pak van lichtblauw keper met een flanellen overhemd, een slappe vilten hoed en… op tennisschoenen.
In het Times Literary Supplement van 12 juli j.l. stond een fascinerende bespreking van een boek van Thomas Turner, The Sports Shoe, verschenen bij Bloomsbury. Adidas, de fabriek van één van de Duitse gebroeders Dassler (de ander stichtte Puma) schiep het eerste logo op sportschoenen: u kent het. Het waren Europese fabrikanten die jarenlang het meest vernieuwend waren, want de Amerikaanse markt werd beschermd doordat president Hoover de invoertarieven op schoenen met rubber zolen in 1933 drastisch verhoogde – met als gevolg jarenlange technologische stagnatie.

Van die dingen. In de 21ste eeuw zijn sportschoenen onderdeel van de designer-mode geworden. Zelfs oudere dames dragen ze bij gelegenheden die één of twee generaties geleden nog pumps eisten. Wat is dit toch een heerlijke tijd.