‘Dit is, hoe fraai ook, een racistisch portret,’ schreef ik acht jaar geleden over het portret van de 18de-eeuwse ex-slaaf en parlementariër Bellay, kijk HIER. Ik doelde op de vreemd benadrukte, grote bobbel in Bellays strakke broek, waarmee de schilder, A.-L. Girodet, het cliché van de wildheid en viriliteit van de zwarte man lijkt te bevestigen.
In het V&A-museum in Londen is nu een tentoonstelling over mannenkleding te zien, in hedendaags gender-jargon getiteld Fashioning masculinities. Op het omslag van de catalogus prijkt bijgaande foto, gemaakt door de Senegalese kunstenaar Omar Victor Diop: een moderne variatie op het schilderij van Girodet, zonder de witte filosofenbuste, maar met voetbal-parafernalia.
De opvallende bobbel is teruggebracht tot onduidelijke plooien, en de verklede jongeman staat er niet stoer, maar eerder kwetsbaar bij. Diop, die vaak theater en mode fotografeert, lijkt zich af te zetten tegen het racisme (als dat het is) van het oude schilderij, al is zijn foto niet minder sexy.
Wat ik vreemd vind, is dat in de V&A-catalogus geen reproductie van Girodets portret staat: als je een variant laat zien, zou je toch ook het origineel moeten tonen. Je vraagt je af of het V&A ergens bang voor was.
De tentoonstelling, die dezer dagen afloopt, schijnt trouwens prachtig te zijn.